متن تست

متن تست متن تست

سوالات متداول در مورد روکش دندان یا بریج ( PFM )

1 .دندانم را مدتی پیش عصب کشی کرده ام ، آیا حتما باید روکش شود؟

بستگی دارد که دیواره های دندان شما چقدر نازک شده باشد . تشخیص این مورد با دندانپزشکی است که با معاینه دندان به شما اطلاع دهند .

2. دندانم را عصب کشی کردم و چون روکش نکردم دیواره اش شکست ، آیا حالا می توانم روکش کنم؟

در صورتیکه دندان عمیقا از زیر لثه شکسته باشد ، دیگر نمی توان روکش کرد و باید کشیده شد . با معاینه جراح دندانپزشک اگر قابل جراحی افزایش طول تاج باشد ، شاید بتوان دندان را روکش کرد .

3. چند ماه پیش دندان آسیابم را روکش کردم ، اما حس می کنم کمی توپول تر و حجیم تر از سایر دندان هایم هست ، چرا ؟

حجم زیاد روکش می تواند چندین دلیل داشته باشد ، اول اینکه به علت اینکه دندان شکسته و کوچک بوده شما به دندان با سایز معمولی عادت ندارید و زبان شما احساس میکند بزرگ تر از قبل است . . علت دیگر به لابراتوار دندانسازی بر می گردد که برای استحکام بیشتر دندان حجم بیشتری ماده استفاده کرده تا نسبت به فشارهای جویدن مقاومت بیشتری داشته باشد و اگر بخواهیم خیلی روکش را کوچک کنیم ، امکان شکستن خود روکش در هنگام جویدن وجود دارد .

4. روکش دندانم مرتبا جدا می شود و باید برای چسباندن آن مرتبا مراجعه کنم ، چرا؟

بیمار برای بار اول برای امتحان روکش مراجعه میکنند اگر روکش مشکلی نداشت بلندی نداشت برایش چسب موقت میزنیم که غذا بخورند و به مدت یک هفته اگر مشکل نداشتند چسب دایم بزنیم. اگر موقع چسب زدن دهان را ببندید یا با زبان محل را خیس کنید و دندان خیس شود درست مانند هر چسب دیگر که با رطوبت خوب نمیچسبد ، روکش بعدا جدا می شود  . بعد از چسباندن باید تا 15 دقیقه بدون حرکت باشد تا چسب دندان کاملا سفت شود . اگر زودتر از زمان لازم برای سفت شدن چسب صحبت کنید یا دهان را باز و بسته کنید چسب کامل نمیچسبد و  در آینده زود در میاید . هر حرکت کوچک و صحبت کوتاه از نظر شما معادل جا به جا شدن روکش با چسب سفت نشده است .

مورد بعدی بلند بودن روکش است ، روکش در یک زاویه خاص هم بلند باشد ، مثلا وقتی که فک را به سمت چپ حرکت میدهید به دندان روبرویش بخورد ، به علت فشار نقطه ای که به روکش میاید ، چسب زود از بین میرود و روکش در میاید .

5. چرا بین روکش و دندان کناریش غذا گیر می کند؟

همه دندانهای سالم که هیچ ترمیم هم ندارند گیر غذایی دارند و برای همین باید از نخ دندان استفاده شود . گیر غذایی یکی از مهمترین مشکلات روکش دندان است . که فقط به لابراتوار دندانسازی بر می گردد . برای کاهش مقدار گیر غذایی تنها راه درمان ارسال روکش به لابراتوار و افزایش کمی ماده به آن محل برای اصلاح گیرغذایی میباشد . مورد بعدی حرکت دندان است ، اگر تحلیل استخوان داشته باشیم و دندانها لق باشند یا دندان کناری کشیده شده باشد و دندان روکش شده به آن سمت حرکت کند ، فاصله اسجاد شده باعث گیر غدایی میشود .

6. چینی روکش من شکسته ، آیا خطرناک است؟

خطری ندارد و باعث ایجاد مشکل برای دندان شما نمی شود . فقط ممکن است گیر غذایی پیدا کند .یا از نظر ظاهری رنگ تیره داشته باشد ولی اگر مقدار آن کوچک باشد معمولا استحکام روکش کم نمیشود .  اگر چسب دندان با ضربه جدا شود ، میتوان با ارسال روکش به لابراتوار آن قسمت را از اول اصلاح کرد . لازم به ذکر است که در مورد بعضی دندانها امکان ضربه زدن وجود ندارد زیرا دندان بسیار شکننده است و امکان شکستن وجود دارد . روکش دندانهای ایمپلنت نیز به علت مشکل خراب شدن پایه ، نمیتوان با ضربه خارج کرد و باید صبر کنیم روکش خودش به مرور زمان شل شدهو برای اصلاح بتوانیم به لابراتوار بفرستیم

7. شکستگی چینی روکش را چگونه درست کنم ؟

معمولا اگر مقدار آن زیاد باشد و دندان در ناحیه زیبایی باشد که خیلی به چشم بیاید ، با ملاحظه و آرام به دندان ضربه زده و روکش  با ارسال به لابراتوار درست میشود جای نگرانی نیست . امکان اصلاح چینی شکسته در کلینیک وجود ندارد و این کار مسولیت لابراتوار است که باید مقدار ماده را با کوره دندانسازی اصلاح و اضافه کند .

8.آیا می توان روکشی که مشکل دارد را براحتی خارج کرد ؟

در صورتیکه روکش را با سمان دایم چسبانده باشند ، بسادگی خارج نمی شود . اگر نیاز باشد که حتما روکش خارج شود حدود یک ساعت زمان صرف می شود تا روکش را ببریم و خارج کنیم ، این روکش بریده شده دیگر قابل استفاده نیست و باید با هزیه جدا یک روکش جدید ساخته شود .

9.رنگ روکش من با دندان های کناری همخوانی ندارد چه کنم؟

جلسه امتحان روکش برای برطرف کردن این مشکلات لازم است . قبل از اینکه روکش شما چسب دایم شود برای اصلاح این موارد اقدام کنید . اگر روکش را بتوان سالم خارج کرد ، می توانیم رنگ آنرا اصلاح کرده ، دوباره بچسبانیم. اگر سالم خارج نشود . باید با هزینه جداگانه روکش مجدد ساخته شود .

10.یا رنگ روکش به مرور تیره می شود ؟

خیر هرگز تغییر رنگ نمی دهد.

11.چرا لثه کنار روکش من سیاه شده ؟

با افزایش سن لثه ها تحلیل میروند و لبه روکش ها بیرون میایند ، روکش هایی که فلز دارند می توانند لثه را تیره کنند. باید این مشکل باید روکش قبلی تان را با یک روکش جدید تمام سرامیکی جایگزین کنید .

12. علت بوی بد روکش چیست هروقت نخ دندان هم می اندازم بوی بد بیشتر حس میشود؟

روکش هم مثل دندان باید هر شب از نخ دندان استفاده کنید . بوی بد ناشی از جمع شدن غذا زیر روکش هم میتواند باشد وعلت بوی بد روکش دندان، میتواند متفاوت باشد. اما مهمترین علت بوی بد در دهان اصولا فعالیت باکتری های بیهوازیست. بنابراین اگر پوسیدگی ثانویه زیر روکش شما ایجاد شود و بی توجه به آن بمانیم ( در دندان های عصب کشی شده ، این موضوع فقط با عکس رادیوگرافی دندانی قابل مشاهده هست.) بعد از مدتی فعالیت این باکتری ها آغاز شده و منجربه ایجاد بوی بد روکش دندان میشود . یکی از روش های مناسب شستشو استفاده از واتر جت است که در مقاله  آموزش مسواک زدن توضیح داده شده

13.علت لق شدن روکش چیست؟

علت لق شدن روکش میتواند دندان زیر روکش باشد که دندان زیر روکش به علت  تحلیل استخوان شدید لق شود به طورمعمول، علت لق شدن روکش دندان ها ناشی از پوسیدگی ثانویه در زیر روکش دندان هست که بعلت عدم رعایت صحیح بهداشت دهان ایجاد میشود.

 14 . عفونت دندان روکش شده چگونه درمان می شود؟

آنچه که ما در مراجعینمان با این عنوان میبینیم، به طور معمول شامل یکی از موارد زیر است:

الف – یکی از دندانهای اطراف روکش دچار پوسیدگی شده و یا چینی روکش دندان به یک علتی شکسته است و به شدت دچار گیر غذایی شده است. این موضوع باعث فشار آوردن بیش از حد به لثه و تحریک و التهاب در آن میشود. از آنجایی که بعلت التهاب ، خونریزی زیادی رخ میدهد ، خود فرد جرات نمی کند که این منطقه را تمیز کند و از طرفی هر روز مواد غذایی بیشتری در این حفره وسیع گیر می افتند و هر روز بر التهاب این منطقه و بوی بد دهان ، افزوده میشود.

ب -پوسیدگی ثانویه از کنار روکش مجددا آغاز شده است که این موضوع یا بعلت عدم رعایت بهداشت توسط خود بیمار هست و یا بدلیل تطابق پایین روکش دندان. که در هر دو صورت باید روکش دندان تعویض شود.طبعا بستگی به علت عفونت دارد. اگر علت عفونت ، گیر غذایی باشد، گاهی ترمیم دندانهای اطراف و گاهی تعویض روکش دندان مورد نظر بعنوان راه درمان است. اگر علت پوسیدگی ثانویه باشد که راه درمان آن ، تعویض روکش دندان مورد نظر است . البته به شرطی که زود متوجه آن شویم

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 4,67 out of 5)
Loading...
فهرست