متن تست

متن تست متن تست

بیماری لثه

بیماری لثه یا عفونت لثه یا خونریزی لثه

بیماری لثه چیست؟ بیماری لثه (یا بیماری پریودنتال) عفونت در بافتی است که دندان ها را احاطه کرده و از آنها پشتیبانی می کند. همچنین دلیل اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است.

مرحله اولیه بیماری لثه ، التهاب لثه نامیده می شود. از آنجا که التهاب لثه غالباً بدون درد است ، ممکن است بدون اطلاع از آن بیماری لثه داشته باشید. در صورت عدم درمان ، بیماری لثه می تواند به حالت پیشرفته ای موسوم به پریودنتیت ، که در آن عفونت ادامه می یابد و استخوان از بین می رود ، پیشرفت کند. این می تواند برای سلامت کلی نیز مضر باشد و باعث از بین رفتن دائمی دندان های طبیعی شما شود. علائم رایج بیماری لثه شامل بوی بد دهان ، لثه هایی است که به راحتی خونریزی می کنند و تورم لثه دارند و موارد دیگر. در مورد علائم بیماری لثه و درمان بیماری لثه اطلاعات کسب کنید. همچنین بین لثه های سالم و بدن سالم ارتباط اثبات شده ای وجود دارد. درباره سلامت دهان و دندان و قلب بیشتر بدانید.

بیماری لثه

علائم بیماری لثه علائم بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه قابل درمان است ، اما مهم است که به موقع آن را تشخیص دهید تا قبل از آسیب غیرقابل برگشت ، بتوان آن را متوقف کرد.

در اینجا برخی از علائم رایج بیماری لثه اشاره میشود : لثه هایی که به راحتی خونریزی می کنند یا حساس هستند ، لثه های قرمز یا متورم دندانهای حساس ، بوی بد دهان یا بوی بد دهان مداوم ، درد هنگام جویدن ، دندان های شل یا دندان هایی که به نظر می رسد از هم جدا شده اند ،  خط لثه در حال عقب رفتن ، تغییر در تراز شدن فک یا دندان 

اگر اخیراً اقدام به استفاده از نخ دندان جدید کرده اید ، طبیعی است که لثه کمی خونریزی کند. این باید طی یک یا دو هفته فروکش کند. در صورت ادامه خونریزی ، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. همچنین لثه ها بیشتر در معرض حساسیت یا خونریزی در دوران بارداری هستند. درباره مراقبت از دندان در دوران بارداری بیشتر بخوانید.

التهاب لثه

التهاب لثه چیست؟ التهاب لثه حالتی است که در اثر تجمع پلاک و تارتار در خط لثه ، لثه تحریک می شود. وقتی پلاک و تارتار بالای خط لثه جمع می شود ، بافت لثه قرمز ، متورم می شود و ممکن است به راحتی خونریزی کند. این “التهاب لثه” ، مرحله اولیه بیماری لثه نامیده می شود. التهاب لثه ممکن است بدون درد باشد ، بنابراین فرد می تواند در مسیر ابتلا به بیماری لثه باشد و از آن آگاهی نداشته باشد. در صورت عدم درمان ، التهاب لثه می تواند به سرعت به بیماری لثه و سپس پریودنتیت – مرحله پیشرفته بیماری لثه – پیشرفت کند. التهاب لثه در صورتی که قبل از پیشرفت به بیماری لثه یا پریودنتیت تشخیص داده شود ، برگشت پذیر است ، بنابراین مهم است که سالانه دو بار برای معاینات منظم و چکاپ با اشعه ایکس به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان بیماری لثه

درمان بیماری لثه می تواند شامل چند روش ساده برای کمک به ترمیم لثه های آسیب دیده باشد بیماری لثه می تواند به عنوان التهاب جزئی لثه به نام ژنژویت شروع شود. التهاب لثه به راحتی قابل درمان است ، اما در صورت عدم درمان می تواند به مراحل پیشرفته بیماری لثه تبدیل شود. مراحل اولیه التهاب لثه نه تنها می تواند به سرعت به پریودنتیت پیش رود ، بلکه بیماری لثه درمان نشده می تواند سایر موارد بهداشتی را نیز بدتر کند. در حقیقت ، بیماری پریودنتال با سایر نگرانی های سلامتی مرتبط است.

طبق آکادمی پریودنتولوژی آمریکا ، تحقیقات نشان می دهد افراد مبتلا به بیماری پریودنتال تقریباً دو برابر بیشتر به بیماری قلبی مبتلا هستند. مطالعات نشان داده است كه باكتري هايي كه باعث بيماري لثه مي شوند مي توانند به جريان خون وارد شوند كه باعث مسدود شدن رگ ها و حمله قلبي يا سكته مغزي مي شود. با رعایت بهداشت بهداشت دهان و دندان می توانید بعداً از بروز مشکلات جدی در سلامتی جلوگیری کنید!

روش های معمول درمان بیماری لثه

تمیز کردن ریشه( Root planing ) :  دندانپزشک با تراشیدن جرم لثه از بالا و پایین خط لثه ، پلاک را برمی دارد. بعد از این ، نقاط ناهموار ریشه دندان را که باکتری جمع می شود از بین می برند و باکتری های موجود را از بین می برند.

جراحی فلپ  (Flap Surgery  ): این مورد فقط برای موارد شدید بیماری پریودنتال اختصاص دارد. در این روش ، یک جراح دندانپزشک لثه ها را بلند می کند تا دندان را در معرض دید قرار داده و تارتار را خارج کند. سپس لثه ها در جای خود بخیه زده می شوند تا بافت دوباره به آرامی در اطراف دندان قرار بگیرد.

بیماری لثه

در زمان عمل جراحی ، جراح دندانپزشک پوشش لثه شما را بالا کشیده تا به بافتهای زیرین لثه دسترسی پیدا کند. قمست عفونی بافت برداشته می‌شود و دندان‌های مرتبط با آن ناحیه برای از بین بردن پلاک‌های تشکیل شده تراشیده می‌شود تا باکتری‌های مضری که ممکن است در ناحیه زیر خط لثه رشد کنند از بین بروند.

درهنگام انجام این عمل جراحی نقاط برآمده لثه که ممکن است باعث تکرار بیماری‌های لثه شوند صاف و هموار می‌شوند.  پس از چند روز عمل جراحی لثه شما می توانید درد طبیعی ناشی از این درمان را با قرص مسکین کنترل و تکسین دهید. فرقی نمی‌کند از چه روشی برای تسکین درد استفاده می‌کنید، فقط حتما بلافاصله بعد از جراحی قرص مسکن را استفاده نمایید زیرا بهترین زمان مصرف قرص مسکن قبل از ایجاد درد میباشد . می‌توانید از یک بسته یخ برای کاهش التهاب استفاده نمایید. بعد از بند آمدن خونریزی، می‌توانید غذاهای نرم بخورید. تا یک یا دو روز اول به خوردن مایعات و غذاهای نرم مانند سوپ، ماست، اسموتی و پوره  ادامه دهید .

بعد از دوره درمان که معمولا 2 هفته است بخیه خارج شده یا پانسمان برداشته میشود و لثه ها در عرض 1-2 ماه به حالت طبیعی برمیگردند .

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 4,00 out of 5)
Loading...
فهرست