متن تست

متن تست متن تست

پست دندان و کور لابراتواری  Casting Post and Core

هنگامی که پس از عصب کشی مقدار زیادی از تاج دندان از بین می رود، برای ترمیم دندان باید از تکنیکی به نام پست و کور  (post & core) استفاده شود .

دندانهايی كه به شدت از بين رفته‌اند و فقط ريشه آنها سالم مانده است را می توان با اين روش بازسازی و نهایتا روكش كرد. «پست و كور دندان» در واقع يك تاج دندان فلزی با يك انتهای ميله‌ای شكل است كه با قالبگيری از دندان باقی مانده و ريشه آن ساخته می شود. سپس اين تاج جايگزين تاج از دست رفته دندان شده  و انتهای ميله مانند آن (post) داخل ريشه دندان قرار گرفته، چسبانده می شود. در نهايت روی اين مجموعه را يك روكش می پوشاند تا شكل  و ظاهر دندان بازسازی شود .

 

روش انجام   پست دندان و کور به روش لابراتواری :

برای ساخت قسمت هسته مرکزی دندان یا کور ، از ریشه دندان یک قالب تهیه می شود و به لابراتوار ارسال می شود تا وسیله ای به نام پست و کور ریختگی ( Post & Core  ) توسط لابراتوار ساخته شود جلسه بعد؛ پست دندان به داخل ریشه چسب زده می شود . سپس از این وضعیت جدید یک قالب دیگر گرفته شده  و یک تاج مصنوعی یا همان روکش توسط لابراتوار برای آن ساخته  می شود .

قبل از قالب گیری پست دندان یا کور بیلد آپ دندان ، دندانپزشک در صورت نیاز دندان مورد نظر را با بی حس کننده موضعی بی حس می کنند. سپس شروع به آماده سازی و ساخت پست دندان می کنند. در این مرحله بیمار  هیچ دردی را احساس نمی کند زیرا دندان قبلا عصب کشی شده و عصب وجد ندارد شاید فقط لرزش دستگاه های دندانپزشک را حس کنید .

در نهایت قالب دندان گرفته میشود و برای ساخت پست به لابراتوار ارسال میشود . معمولا ساخت پست دندان یک هفته   طول میکشد زیرا باید ابتدا گچ قالب سفت شود و نمونه مومی از پست دندان ساخته شود و سپس با ریخته گری و روش کستینگ پست دندان ساخته میشود و برای چسباندن به کلینیک ارسال میشود .

پست و کور ریختگی

پست دندان و کور ریختگی :

در دندانهاييكه به شدت تخريب شده يا شكسته‌اند و از تاج دندان فقط 2-1میلیمتر باقی مانده است از “پست”كه يك ميله از جنس‌های مختلف است و در ريشه دندان فرو می رود و می چسبد استفاده شده، تاج دندان را روی آن بازسازی می كنند. . لازم به ذكر است دندانی كه نيازمند قراردادن “پست “در آن است حتماً بايد درمان ريشه (عصب كشی) شده باشد ،ممکن است دندانپزشک استفاده از روکش دندان را به شما توصیه کند. در برخی موارد نیز ممکن است پیش از روکش کردن دندان نیاز به پست و کور داشته باشید

کور بیلد آپ یا کامپوزیت بیلداپ  :

گاهی اوقات به علت ترک ‌خوردگی، پوسیدگی گسترده، جدا شدن پرشدگی دندان و یا ایجاد سوراخ دسترسی به پالپ، بخش زیادی از ساختار دندان از بین می‌رود. در چنین شرایطی کور بیلداپ استفاده می‌شود. core build up به عملی گفته می‌شود که در آن دندان‌پزشک ساختار از دست رفته دندان را با یکی از مواد ترمیمی مناسب بازسازی می کند تا دندان آماده دریافت روکش شود .

پست دندان

مقایسه پست دندان و کور ریختگی با روش بیلداپ

در طولانی مدت ، هر دوی این روش ها نتیجه یکسانی دارند و فرول مناسب برای ساخت روکش را فراهم میکنند . هر دوی آنها برای “ساختن” ساختار دندان استفاده می شود تا دندانپزشک شما بتواند از دندان باقیمانده شما برای ساختن روکش یا بریج استفاده کند. پس از اتمام عمل و سمان شدن تاج بر روی ساختار دندان ، شما قادر به دیدن پست و یا مواد تشکیل دهنده کور نخواهید بود. موادی که توسط لابراتوار  برای این روش استفاده می شود با دقت متناسب با رنگ دندان شما انتخاب میشوند تا بیشترین تناسب با دندانهای کناری یا دنداهای فک مقابل وجود داشته باشند  .

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,50 out of 5)
Loading...
فهرست