متن تست

متن تست متن تست

بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان

سفید کردن دندان‌ها یا بیلیچینگ دندان درمانی است که در آن بد‌رنگی‌ها ، و رنگدانه‌هایی که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان‌ها شده است برطرف می‌کند. ماده اصلی سفیدکننده دندانها پر اکسید هیدروژن است که باعث اکسید شدن رنگدانه های رسوب کرده بین هرمهای مینایی شده و آنها را از بین میبرد. به مرور زمان این ماده به قسمتهای زیرین مینا در عاج نفوذ میکند و رنگ آن را روشنتر کرده و باعث سفید شدن دندان میشود .

 

 

سپس مواد سفید کننده با غلظت بالا بر روی دندانها گذاشته میشود . ماده موثره بعضی از این مواد به صورت شیمیایی فعال میشود، بعضی با نور و بعضی با گرما. بلیچینگ دندان یکی از روش های علمی و موثر در سفید کردن دندان ها می باشد که امروزه بسیار از آن استفاده می شود. افراد با انجام بلیچینگ می توانند رنگ دندان های خود را تغییر بدهند و به رنگ دلخواه خود دست بیابند و دندان های زیبایی داشته باشند.

 

 

 

رنگ دندان‌ها به مرور زمان و با افزایش سن تغییر می کند این نکته قابل ذکر است که بلیچینگ دندان برروی دندان های روکش شده و همچنین روکش ایمپلنت دندان قابل انجام نمی باشد ، و باید روکش با رنگ سفید و جدید تعویض شود .

 

علل تغییر رنگ :

دو گروه داخلى و خارجى هستند :

١- هنگامی که رنگ سطح خارجی دندان تغییر می کند با پوشش دادن توسط کامپوزیت یا لمینت دندان ، پاک کردن و تمیز کردن سطح دندان ها می توان آن را برطرف نمود.

دلایل آن: استعمال دخانیات ، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، كلرهگزيدين، باكترى هاى كروموژنيك و استفاده از نوشابه و خوراکی های رنگی .

٢ -تغيير رنگ هاى داخلى كه به وسيله بليچينگ قابل برداشتن است و درون بافت دندان است .

علل تغيير رنگ هاى داخلى: افزايش سن،خوراكى ها و نوشابه هاى رنگى،ترك هاى ريز مينايى،آميلوژنزيس و دنتينوژنزيس ايمپرفكتا، دخانيات، كلرهگزيدين، مصرف تتراساكلين، وجود فلورايد بيش از حد در آب، يرقان شديددر نوزادان، پوسيدگى دندان، نازك شدن مينا، ترميم هاى آمالگام، درمان نادرست ريشه، تروماى دندان.

 

 

 

 

روش اول بلیچینگ دندان  در منزل

سفید کردن دندان توسط یک تری بلیچینگ ( وسیله شفاف ساخته شده توسط لابراتوار ) که ژل سفید کننده داخل آن قرار میگیرد . ژل سفید کننده به مدت حداقل 4 ساعت در روز بر روی دندانها قرار میگیرد و در ظرف 1-2 هفته رنگ دندانها سفید میشود .

بلیچینگ دندان

 

روش دوم بلیچینگ دندان در کلینیک

در این روش در کلینیک ژل مخصوص که غلظت آن چند برابر قوی تر است بر روی دندان گذاشته شده و توسط نور مخصوص یا لیزر بر روی دندانها باعث فعال شدن ژل و سفید شدن دندانها میشود . این درمان زمان کوتاهتر از روش اول است و حدود یک ساعت بیشتر طول نمی کشد .

 

  • سفید شدن چند برابری نسبت به بلیچینگ در منزل رایج بلیچینگ
  • عمق نفوذ بیشتر (سفیدی و درخشندگی بیشتر)

 

  • زمان کوتاهتر (کمتر از یک  ساعت )
  • ماندگاری بیشتر
  • انجام بلیچینگ در یک جلسه و با کیفیت بهتر
  • بدون درد
  • تابش نور به طور یکنواخت به تمام دندان ها

 

اگر بلیچینگ در کلینیک و با دقت کافی توسط دندانپزشک زیبایی انجام شود می تواند تا 1 سال و حتی بیشتر ماندگاری داشته باشد. البته بیماران عزیز باید بعد از هر وعده غذایی با مسواک دندان های خود را تمیز کنند. همچنین بعد از خوردن قهوه و نوشیدنی های رنگی بهتر است دندان های خود را با مسواک تمیز کنند. می توان این کار را بدون خمیر دندان و تنها با مسواک و شستشوی ساده انجام داد. به این کار سفیدی دندان ها  ماندگاری بیشتری دارد  .

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
فهرست