متن تست

متن تست متن تست

آموزش مسواک زدن

همه میدانیم که مسواک زدن برای تمیزی دندان و پیشگیری از پوسیدگی بسیار ضروری میباشد . تکنیک های مختلفی برای مسواک زدن وجود دارند که در موارد تخصصی توسط دندانپزشک به شما آموزش داده میشود  .  در اینجا با آموزش مسواک معمولی و نحوه انجام آن توسط چند فیلم آموزشی بیشتر آشنا میشویم .

آموزش مسواک

آموزش مسواک زدن و تعداد دفعات مسواک

توصیه ما به شما این است که حداقل دوبار در روز مسواک بزنید. اگر از درمانهایی مانند ارتدونسی استفاده میکنید وسایل کمکی برای مسواک وجود دارد . در حالت کلی بهتر است بیشتر از دوبار مسواک بزنید . بهتر است علاوه بر صبح هنگام بیدار شدن و شب قبل از خوابیدن ،  یکبار هم بعد از ناهار مسواک بزنید. اگر ۸ صبح مسواک بزنید و ۱۱ یا ۱۲ شب به رختخواب بروید، باکتری‌ها ۱۴ تا ۱۵ ساعت، وقت برای رشد دارند.

اما زیاد مسواک‌زدن، آن هم به روش نادرست، باعث مشکلاتی می‌شود. گاهی مردم فکر می‌کنند اگر محکم و شدید مسواک بزنند، کارشان درست است، اما باید بدانید ممکن است با این کار لایه‌ی سطحی لثه و دندان را ازبین ببرید. آنها فکر می‌کنند خونریزی لثه نشانه‌ی عفونت لثه است، اما این معمولا یکی از عوارض ساییدن شدید لثه‌ها با مسواک است.

روش صحیح مسواک‌ زدن :

روش درست مسواک‌زدن شامل حرکات دایره‌ای و بالاوپایین و فشار ملایم به مسواک است . وقتی به مرز لثه می‌رسید، باید سر مسواک را به زاویه‌ی ۴۵ درجه برسانید و فشار ملایمی را وارد کنید تا زیر لثه تمیز شود و سپس مسواک را آنجا به‌حر‌کت در‌آورید و خارج کنید.

مسو‌اک‌تان نباید لثه را زخمی کند. البته تمیزکردن زیر لثه مهم است، چون غذا و باکتری زیادی آنجا به‌دام می‌افتند.»همیشه باید روی زبان‌تان را مسواک بکشید یا از یک ساینده‌ی زبان استفاده کنید. باکتری و پلاک به زبان می‌چسبند، پس هربار که مسواک می‌زنید، این کار را انجام دهید.

برای انجام درست این کار دو تا سه دقیقه وقت بگذارید.تا نیم‌ساعت بعد از غذاخوردن مسواک نزنید. این مدت زمان لازم است تا بزاق شما فرصت کافی داشته باشد تا اسید حاصل از خوردن و آشامیدن را خنثی کند. قبل از آن دندان‌های شما در حساس‌ترین حالت هستند و مسواک‌زدن می‌تواند به مینا آسیب بزند. وحتما بعد از مسواک از نخ دندان استفاده کنید.

 

دستورالعمل استفاده از نخ دندان بعد از مسواک زدن

حدود 20 سانتیمتر از نخ دندان را  جدا کنید . برای نگه داشتن صحیح نخ دندان ، بیشتر نخ دندان را در اطراف هر دو انگشت میانی خود بچرخانید. فقط حدود 5 سانتیمتر از نخ دندان برای دندان های خود بگذارید.
در مرحله بعد ، نخ دندان را با انگشت شست و انگشت اشاره بگیرید.
نخ دندان را بین دو دندان قرار دهید. نخ را به آرامی به بالا و پایین بلغزانید و آن را به دو طرف هر دندان بمالید. نخ را در لثه ها فشار ندهید  . این کار می تواند لثه های شما را زخم کرده و باعث خونریزی شود . وقتی نخ دندان به لثه های شما رسید ، نخ دندان را در قسمت پایه دندان منحنی کرده و مانند شکل C به آرامی محل را نخ بکشید . این کار اجازه می دهد که نخ دندان به فضای بین لثه ها و دندان شما وارد شود .
مراحل حرکت از دندان به دندان را تکرار کنید. برای نخ کشیدن هر دندان ، از یک قسمت تمیز و جدید از نخ دندان استفاده کنید .

مسواک زدن

انواع مختلف نخ دندان :

نخ دندان نواری ارتدونسی :  این نوع نخ دندان مانند روبان پهن و مسطح است ، در صورت داشتن براکت ارتدونسی ، شکاف یا فاصله زیاد بین دندان ها ، کنترل آن راحت تر است.
نخ دندان  استاندارد : یک رشته نازک است که می تواند بین دندان ها قرار بگیرد. به صورت مزه دار یا بدون طعم و همچنین با موم ( Waxed ) یا ساده ( UnWaxed )  تولید میشود . اگر دندان های شما به هم ریخته باشد ، نخ دندان با روکش موم باعث می شود که فاصله بین آنها راحت تر تمیز شود ولی توصیه کلی این است که از نخ دندان ساده که بهتر تمیز میکند استفاده کنید .
نخ دندان Super FLoss :  این نخ نخ دندان می تواند در مواردی مثل استفاده از براکت ارتدونسی  ، بریج  و روکش های ایمپلنت استفاده شود . این نوع نخ سه قسمت دارد  .

  •  انتهای سفت و محکم نخ دندان برای رد کردن از زیر پروتز دندان ،
  • قسمت اسفنجی برای تمیز کردن اطراف دندانها
  • قسمت ساده نخ دندان برای از بین بردن پلاک های غذایی .

ابزارهای دیگر برای سهولت استفاده از نخ دندان
علاوه بر نخ دندان ، نخ واکس زده شده و سوپر فلاس  ، سایر ابزارها برای سهولت و تمیز کردن سریعتر دندان ها ساخته شده اند .

سوپر فلاس

گزینه دیگر استفاده از نخ دندان کمانی است. استفاده از آنها آسان است و می تواند به شما کمک کند تا دندان های خلفی را راحت تر تمیز کنید .  .

نخ دندان

واتر جت Water Jet  وسیله کمکی مسواک زدن :

یکی از روش های جدید و راحت تر استفاده از واتر جت ( Water Jet )  است که از آب و فشار برای از بین بردن پلاک و غذا از بین دندان ها استفاده می شود و حتی میتواند باکتری های زیر لثه را هم تمیز کند . اگر در استفاده از نخ دندان معمولی مشکل دارید و یا لثه های شما مشکل دارد  ، این روش گزینه عالی جایگزین است که برای تمیز کردن هنگام ارتدونسی یا روکش های ایمپلنت بسیار کمک کننده است ، این دستگاه می تواند با فشار آب بین براکت ها و سیم ها و همچنین زیر روکش ها و بریج ها را تمیز کند .

مراحل مسواک زدن

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
فهرست