متن تست

متن تست متن تست

ایمپلنت دندان

سوالات متداول در مورد کاشت دندان و ایمپلنت

ایمپلنت دندان یکی از درمانهای نسبتا جدید می باشد . اگر چه در دنیا بیش از 70 سال از معرفی اولین مورد گذشته است ولی در ایران به اندازه بقیه درمانها اطلاعات عمومی وجود ندارد . سوالات رایج که بقیه مراجعان کلینیک سلامت آفرین در مورد ایمپلنت دندان پرسیده اند در اینجا برای آشنایی شما گردآوری شده است .

جنس ایمپلنت های دندانی از چیست؟

ایمپلنت دندان آلیاژی تیتانیومی بوده که تناسب بالایی با بدن انسان دارد. جنس ایمپلنت دندان به گونه ای انتخاب شده است که وقتی در معرض مایعات و غذا قرار گیرد ضرری برای بیمار نداشته باشد.

آیا کاشت دندان درد دارد ؟

همانطور که می دانید درمان ایمپلنت دندان دارای چند مرحله می باشد. در مرحله اول پایه وارد لثه می شود و این مرحله نیاز به برش لثه و ورود پایه دارد . در روش های جدید در صورتیکه استخوان و لثه کافی باشند ، حتی بدون برش و با پانچ مرحله اول انجام میشود .  در هنگام جراحی، لثه شما به صورت کامل بی حس است و شما هیچ حسی نخواهید داشت.

 روند کاشت دندان چقدر طول می کشد؟

این مرحله می تواند از خارج کردن ریشه دندان  تا پیوند استخوان (در صورت لزوم) را شامل شود.  در سورت نیاز ، سی تی اسکن انجام می شود و متخصص ایمپلنت  ساختار استخوان در محل کاشت دندان را ارزیابی می کند . اگر نیازی به پیوند نباشد و استخوان کافی باشد  ، می توانیم  در همان جلسه اول روکش موقت برای دندان داشته باشید . ولی معمولا با توجه به اینکه اغلب افراد استخوان مناسب ندارند و ریشه دندان پوسیده و نیاز به پیوند استخوان است ، مرحله ساخت روکش 3 تا 6 ماه بعد از جراحی پایه انجام میشود .

طول عمر ریشه مصنوعی یا کاشت دندان چقدر است ؟

در صورت نگهداری درست و رعایت نکات بهداشتی، به راحتی می‌توانید  تا پایان عمر خود استفاده کنید. طول عمر یک کاشت دندان 10-20 سال یا بیشتر است ، البته به شرطی که مراقبت صحیح انجام شود و ضربه هنگام تصادف به فک یا دندانها وارد نشود .

ایمپل

بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان ها چه مدت است؟

دندانپزشک باتوجه به سنجیدن شرایط محل کاشت ایمپلنت و بررسی شرایط تراکم استخوان، ارتفاع و پهنای استخوان فک اگر  مناسب باشد  توصیه می‌کنند که بیمار بلافاصله پس از کشیدن دندان، اقدامات لازم جهت کاشت ایمپلنت را انجام دهددر غیر اینصورت باید یک تا دو ماه بعد از کشیدن دندان صبر شود تا عفونت در محل دندان خارج شده برطرف شده و بعد از آن ایمپلنت انجام شود.

 نقاهت در دوره درمان بعد از جراحی چقدر زمان میبرد؟

مدت زمان لازم برای بهبودی با توجه به شرایط دهان و دندانها و همچنین تکنیک مورد استفاده متفاوت است. در این مدت بهتر است که دستورالعمل های بعد از جراحی را  را کاملا رعایت کنید . محل جراحی را نکشید تا به بخیه ها نگاه کنید ، این کار باعث باز شدن بخیه ها میشود . دهانشویه به آرامی بگردانید ، فشار زیاد میتواند محل بخیه را تکان دهد .

چه زمان بعد از جراحی بخیه را می کشیم؟

معمولا از 10 روز تا  دوهفته بعد از جراحی با مراجعه به پزشکتان می توانید بخیه را بکشید.  در هفته اول بعد از کشیدن بخیه‌ها به هیچ وجه از نخ دندان استفاده نکنید. و به جای آن از مسواک مخصوص بین دندانی استفاده کنید. تا یک شبانه روز اصلا لازم نیست مسواک بزنید، کافی است در این مدت از دهانشویه استفاده کنید.

  این کار خیلی سخت به نظر می رسد. آیا جراحی زمان زیادی می برد؟

خوشبختانه باید بگوییم که عمل جراحی ایمپلنت دندانی یک عمل جراحی سرپایی است که در مطب پزشک و یا بیمارستان بدون نیاز به بستری صورت می گیرد.

بهترین سن انجام ایمپلنت دندان چه زمانی است؟

با وجود اینکه ایمپلنت دندان مزایای بسیار زیادی از جمله توانایی جویدن غذا، صحبت کردن بدون هیچ گونه مشکلی، ظاهر زیبا، جلوگیری از تحلیل استخوان فک و تغییر ساختار چهره را دارد اما معمولا این روش برای افراد بیماران زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود ، زیرا فک هنوز رشد نکرده و امکان تغییر محل بعد از سن بلوغ وجود دارد .

حداکثر سن برای ایمپلنت هم وجود ندارد . اگر شما بتوانید جراحی کشیدن دندان را تحمل کنید ، جراحی ایمپلنت هم میتوانید تحمل کنید .

 مراحل پروتز دندان چقدر طول می کشد؟

وقتی فرایند جوش خوردن ایمپلنت با استخوان انجام شد و آن زمان تعیین‌شده گذرانده شد، پروتز شما شروع می‌شود. تعداد جلسات پروتز معمولا در یک یا دو مرحله انجام نمی‌شود. خیلی از بیمارها این تصور را دارند که بعد از تمام شدن فاز جراحی، پروتز در دو مرحله یعنی مرحله اول قالب‌گیری و مرحله دوم پروتز را تحویلی می‌گیرند ولی این کاملا تصور اشتباهی است. جراحی خود فاز جدایی دارد و پروتز هم مجزا از آن است و تعداد جلسات مخصوص به خودش را دارد. معمولا تعداد جلسات پروتز بستگی به تعداد واحدهای بیمار و پیچیدگی دهانش دارد که از 3 جلسه برای تک‌واحدی‌ها شروع می‌شود تا 8 جلسه معمولا برای بیماران فول موس طول می‌کشد. این 3 الی 8 جلسه در چه بازه زمانی تمام می‌شود و چقدر طول می‌کشد بستگی به خیلی عوامل دارد.

ایمپلنت آمریکایی

  هزینه ایمپلنت چقدر است؟

برخی از شرکت‌های تولید کننده با صرف هزینه‌های هنگفت تحقیقات گسترده و تکنولوژی‌های پیشرفته برای تولید انواع ریشه مصنوعی ، محصول باکیفیت‌تری را ارائه می‌دهند که البته قیمت بیشتری نیز دارد که اکثراً محصول کشورهایی همچون امریکا، سوئیس، کره و سوئد می‌باشند؛ برای آشنایی با ایمپلنت آمریکایی BioHorizon  و یا ایمپلنت سوییسی ITI Straumann  که جزو بهترین و با سابقه ترین شرکت های تولید کننده ایمپلنت دندان هستند ، به سایت آنها مراجعه کنید . عامل دیگر، تبحر و تجربه پزشک است که چه شیوه‌ای را برای درمان انتخاب نماید و مقدار استخوان باقیمانده و تکنیک جراحی مورد نیاز هم  تأثیر بسزایی در هزینه‌ها دارد . مثلا اگر نیاز به سینوس لیفت یا بالا بردن سینوس فکی باشد هزینه جراحی جداگانه و چندین گرم پودر استخوان  به قیمتها  اضافه میشود .

مورد بعدی جنس روکش در قیمت بسیار موثر است برای زیبایی در مورد ایمپلنت دندانهای جلو میتوانیم از روکش های زیرکونیا استفاده کنیم که در آنها فلز رنگی استفاده نشده و کاملا سفید هستند .

سوپر فلاس

 روش مسواک زدن ایمپلنت چگونه است ؟

برای تمیز کردن روکش های ایمپلنت همان روش های معمول مسواک و نخ دندان مناسب هستند ولی به علت اینکه روکش ها با لثه فاصله کمی دارند ، در این محل غذا گیر میکند که باید با نخ دندان Super Floss  یا نخ دندان مخصوص روکش تمیز شود .

برای راحتی تمیز کردن دستگاه واتر جت هم اخیرا کاربرد زیادی یافته و راحت تر از روش های قدیمی تمیز کردن میتواند زیر روکش ها و فاصله ایمپلنت ها را تمیز کند .

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 4,50 out of 5)
Loading...
فهرست