متن تست

متن تست متن تست

مقایسه کامپوزیت و لمینت سرامیکی چیست ؟

تفاوت لمینیت سرامیکی و ونیر کامپوزیت

امروزه درمان های زیبایی دندانپزشکی جایگاه ویژه ای بین عموم مردم پیدا کرده و با توجه به تغییرات محسوس و سریع در اصلاح بد رنگی و بد فرمی دندان ها به سرعت محبوب شده است، برای بررسی تفاوت لمینیت و کامپوزیت ابتدا بیایید واژه ها را بررسی کنیم. شاید واژه های بسیاری برای این دو درمان مطرح زیبایی شنیده باشید اما در جامعه ی ما، لمینیت و کامپوزیت بیشتر مرسوم هستند. ما در اینجا به مقایسه کامپوزیت و لمینت میپردازیم

واژه ی لمینیت دندان ،به معنای ساخت یک ابزار مقاوم در چندین لایه می باشد، و بیشتر برای لمینیت های سرامیکی که به اختصار لمینیت نامیده می شوند استفاده می شود. (گاهی از واژه ی پرسلن ونیر نیز استفاده می شود)

واژه ی کامپوزیت دندان ، همان ماده ی خمیری شکل همرنگ دندان است که برای درمان های ترمیمی دندانپزشکی نیز از آن استفاده می شود. روکش های کامپوزیتی با نام ونیر کامپوزیت و یا به اختصار کامپوزیت در ایران شناخته شده هستند. (گاهی از واژه ی لمینیت کامپوزیتی نیز استفاده می شود)

در ادامه ی این مطلب دو نوع درمان محبوب دندانپزشکی زیابیی را با نام های لمینیت سرامیکی و ونیر کامپوزیت استفاده می کنیم. البته در بعضی جاها این اصطلاحات جا به جا استفاده میشوند ، نکته مهم ماده و تکنیک ساخت اصلی است که از جنس سرامیک ( ساخته شده در لابراتوار با قالب گیری از دندان ) باشد یا از جنس کامپوزیت ( ساخته شده در یک جلسه توسط دندانپزشک )، در هنگام انتخاب به تفاوت آنها دقت کنید .

لمینت دندان سرامیکی

لمینیت سرامیکی روکش های ایجاد شده توسط لابراتوارها ی دندانپزشکی هستند که بر روی دندان ها نصب می شوند. ابتدا دندانپزشک از دندان های مراجعه کننده قالب گیری می کند، سپس با توجه به رنگ و فرم انتخابی، سفارش ساخت لمینیت های سرامیکی را به لابراتوار می دهد. پس از گذشت زمان و آماده شدن لمینیت ها دندانپزشک آنها را نصب می کند.

لمینیت های سرامیکی از لایه های سرامیکی و با تکنولوژی های پیشرفته ساخته شده اند و با توجه به اینکه بسیار نازک هستند ( مثل پوست تخم مرغ)، بسیار مقاوم نیز هستند. لمینیت ها  میتوانند دندان های تیره رنگ شما را به آسانی بپوشانند و به زیبایی بد فرمی ها را اصلاح کنند.

2 – ونیر کامپوزیت

لمینت سرامیکی

ونیر کامپوزیت همانطور که قبلا اشاره کردیم ماده خمیری شکل همرنگ دندان است که با تبحر و دقت خاصی توسط دندانپزشکان بر روی دندان قرار داده می شود، که می تواند رنگ و فرم دندان ها را اصلاح کند.

در این روش ابتدا دندانپزشک سعی در شناخت علایق مراجعه کننده در مورد فرم و رنگ دندان ها دارد، سپس پروسه درمان بلافاصله شروع می شود و با شکل دادن کامپوزیت ها بروی دندان فرم دلخواه مراجعه کننده ایجاد می شود، در ادامه با تابیدن نور آبی کامپوزیت ها سفت می شوند، و در آخر دندان ها پالیش شده و صیغلی می شوند.

بهترین گزینه، لمینیت یا کامپوزیت ؟

انتخاب لمینیت یا کامپوزیت

برای انتخاب بین ونیر کامپوزیت و لمینیت سرامیکی در بعضی موارد برای بدست آوردن نتیجه ی دلخواه مجبور به استفاده از یک روش درمانی خاص می شویم اما عموما مراجعه کنندگان می بایست نوع درمان را انتخاب کنند.

نظریه و پیشنهاد های متفاوتی در این بین خواهید شنید اما این شما هستید که با توجه به شرایط خود می توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید، عوامل موثر در انتخاب را در زیر برای شما لیست کرده ایم.

  • دوام : با توجه به تکنولوژی ساخت، لمینیت های سرامیکی از دوام بیشتری نسبت به کامپوزیت ونیر ها برخوردار هستند اما نمیتوان کامپوزیت ها را بی دوام معرفی کرد، بلکه به نوبه ی خود از دوام نسبی برخوردار هستند.
  • مدت زمان : برای اجرای لمینیت های سرامیکی حداقل یک هفته زمان لازم است، در مقابل اجرای ونیر کامپوزیت ها تنها در یک جلسه امکان پذیر است.
  • هزینه : هزینه لمینیت های سرامیکی حدودا سه برابر ونیر کامپوزیت ها است، و با استفاده از ونیر کامپوزیت ها شما می توانید با صرف هزینه بسیار کمتری از درمان زیبایی لذت ببرید.
  • تراش دادن دندان : تمامی مراجعه کنندگان دوست دارند پروسه درمان با حداقل تراش ممکن صورت پذیرد، اما خوب است بدانید تراش دندان ها وابستگی بسیار زیادی به بدفرمی های دندان شما دارد.

نتیجه ی نهایی :  درهنگام  مقایسه کامپوزیت و لمینت ، هر چند لمینیت های سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت ها دوام بیشتری داشته و طبیعی تر به نظر می رسند اما هزینه های بالای این درمان نباید شما را از داشتن لبخند زیبا محروم کند، ونیر کامپوزیت ها نیز نسبت به هزینه های کمتر مطلوب به نظر می رسند.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 4,75 out of 5)
Loading...
فهرست