متن تست

متن تست متن تست

عصب کشی درمان ریشه یا RCT دندان چیست؟

  • تعریف عصب کشی درمان ریشه
  • علت انجام درمان ریشه عصب کشی
  • مراحل درمان ریشه عصب کشی
  • عصب کشی مجدد Retreatment

عصب کشی درمان ریشه یا RCT چیست؟

درمان ریشه یا عصب کشی RCT , Root Canal therapy و اندو همه نام های یک درمان هستند . بخش قابل مشاهده دندان شما که در بالای لثه قرار دارد، تاج دندان نامیده می شود. در زیر لثه، آنچه که دندان شما را در لثه نگه میدارد ، ریشه دندان است. سیستم عصبی ریشه دندان ، در واقع یک شبکه است که ناحیه خالی میان دندان تا ریشه را پر می کند. کانال های ریشه با بافت همبند ضعیفی به نام پالپ های دندان پر می شوند و مسئولیت تغذیه و آبرسانی دندان، و نیز واکنش به گرمی و سردی را برعهده دارند.زمانی که عفونت دندان رخ می دهد، این پالپ دندان است که ملتهب می شود. به همین دلیل ممکن است هنگام خوردن یا نوشیدن احساس درد کنید بیشتر موارد دندان درد به همین علت است و نیاز به مراجعه سریع به دندانپزشک دارد . در صورت عدم عصب کشی درمان ریشه ، عفونت می تواند عمیق شود و در کل سیستم عصبی ریشه های دندان شما گسترش یابد. در چنین مواردی لازم است که درمان ریشه دندان یا به اصطلاح عصب کشی دندان صورت گیرد.

دلایل متداول برای استفاده از این درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پوسیدگی دندان، که از طریق مینا نفود کرده و سپس به ریشه دندان می رسد.
  • آبسه دندان که به خاطر عفونت حاصل از میکروب بوجود می آید.
  • آسیب هایی مانند شکستگی یا ترک خوردن دندان که منجر شود عصب در معرض تماس قرار گیرد.
  • مرگ تدریجی دندان به علت کهولت سن و یا آسیبی که قبلا دیده بوده اما در آن زمان نیاز به درمان آسیب دیدگی نبوده است.

درمان ریشه و مراحل عصب کشی دندان

درمان ریشه یا عصب کشی را می توان به چهار مرحله به شرح زیر تقسیم کرد:

مرحله اول: تشخیص پالپ آلوده

قسمت نرم داخل دندان شما با ماده ای به نام پالپ پر شده است. درمان ریشه زمانی لازم می شود که معمولا این قسمت دندان آلوده شده است. بیماران معمولا برای درد دندان به نزد پزشک خود می روند.

پزشک برای تایید ضرورت درمان ریشه از تصویربرداری دیجیتال و اشعه ایکس استفاده می کند تا مطمئن شود که برای درمان، باید عصب کشی انجام دهد.

مرحله دوم: خارج کردن پالپ آلوده

برای خلاص شدن از پالپ عفونی دندان، دندانپزشک با دریل یک سوراخ کوچک در بالای دندان حفاری می کند. سپس با استفاده از ابزار جراحی، کانال های ریشه را پاک کرده و هر عفونتی را حذف می کند و احتمالا مقداری دارو استفاده کند تا مطمئن شود که عفونت کامل از بین رفته است. در این مرحله کانال ها تمیز و عاری از عفونت هستند.

مرحله سوم: پر کردن کانال ریشه جدید

اندودنتیست یا دندانپزشکی که درمان ریشه انجام میدهد ، سپس حفره ایجاد شده را که بخاطر خالی کردن پالپ بوجود آمده است، توسط مواد مخصوص ( به نام گوتاپرکا ) پر می کند. سپس با سمان مخصوص منطقه را درزگیری می کند تا ریشه را از هر عفونت و باکتری ای محافظت نماید.

گاهی اوقات، در مرحله دوم درمان ریشه، دندانپزشک مجبور است کانال ریشه را برای تمیز کردن عفونت گسترش دهد. اگر این مورد اتفاق بیفتد، باید دندان با پست داخل ریشه یا روش تقویت دیگری دوباره بازسازی شود.

در نهایت حفره ایجاد شده در بالای دندان به صورت موقتی پر می شود

و مرحله آخر بازسازی دندان:معمولا بعد از یک هفته، بیمار باید با یک دندانپزشک ترمیمی ملاقاتی داشته باشد تا پرکردگی های موقت را بردارد و روی دندان را ترمیم کند تا دندان مانند زمان پیش از عفونت مستحکم شود. درزگیرهایی که دندان پزشک ترمیمی استفاده می کند، می تواند دندان را در مقابل عفونت های بعد محافظت نماید.

عصب کشی مجدد دندان :

در برخی موارد دندان عصبکشی شده مجددا به عصب کشی نیاز پیدا می‎کند که علت آن می‎تواند یکی از موارد زیر باشد:

– در صورتی که عصب کشی اولیه موفق نباشد، یا داروها کامل استفاده نشود و عفونت در ریشه باقی بماند ، مجددا باید عصب کشی شود.

– در برخی موارد نیز عصب کشی موفق است اما در اثر عدم مراقبت درست، یا شکستن ماده ترمیم ، دندان دچار عفونت می‎شود. در این صورت باید دندان دوباره عصب کشی گردد که جراحی پری اپیکال نیز با آن صورت می گیرد.

– زمانی که پوسیدگی ثانویه نیز در زیر دندان عصب کشی شده بوجود آمده و دندان باید روکش شود، عصب کشی مجدد دندان ضرورت پیدا می‎کند. زیرا ممکن است میکروب های موجود در پوسیدگی از طریق کانال ریشه به انتهای دندان برسد و به عفونت منجر گردند.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (6 votes, average: 3,50 out of 5)
Loading...

 

فهرست